Egil Rindorf

Om Egil Rindorf

Jeg er af profession bankmand, men forlod branchen i 2013. I de seneste år i banken havde jeg et ledelsesmæssigt ansvar for dele af Nordeas aktiviteter i Central- og Østeuropa.

Siden 2013 har jeg haft en åremålsansættelse i Erhvervsstyrelsen. Jeg har også haft et par interim direktør ansættelser, og jeg har løst ledelsesmæssige ad-hoc opgaver i mindre danske virksomheder. Desuden har jeg haft en håndfuld spændende bestyrelsesfunktioner.

Jeg har boet i hus i Vangede siden 1982, og er godt kendt med hele Gentofte Kommune. Jeg var i en 15-årig periode, frem til starten af 00’erne, stærkt engageret i den overordnede ledelse af Gentofte Børnevenner. Jeg er næstformand for menighedsrådet ved Vangede Kirke.


  • Selveje er bedre end kommunalt ejerskab


En kommune skal være god til at være kommune. Faktisk helst være den bedste kommune. Men der er opgaver, som kommunen ikke nødvendigvis er bedst til at løse.

Gentofte Kommune skal bl.a. sikre borgerne gode institutioner, skoler og plejehjem. Men det betyder ikke, at kommunen er den bedste til løse, udvikle og forbedre institutionen. Kommunens rolle er at beskrive opgaven og købe ydelsen, og herefter at overvåge – på skatteborgernes vegne – om brugerne får det for pengene, som kommunen – og brugerne selv – har betalt for.

Men, der hvor det er ”borgernært”, der stoler kommunen ikke på, at der findes kompetencer udenfor kommunens egen organisation, der kan gøre tingene bedre.

Så det kunne godt gøres anderledes. Selvejende institutioner er et redskab til at sikre brugerne og personalet størst mulig egen indflydelse på, og ansvar for, hvad der er en god opgaveløsning. De kan vælge til og fra, og de kan brugernært håndtere de udfordringer og muligheder, der viser sig. Og de kan arbejde med at gøre deres institution attraktiv og effektiv.


      • Lad os give forældre, brugere og personalet mere ansvar og indflydelse.
      • Lad os bryde vanetænkningen i de borgernære opgaver.


  • Budget og ledelse af kommunen

Gentofte kommune har i et antal år arbejdet med 2-årige budgetaftaler. Det giver ro i byrådssalen, og mindre politisk debat med Gentoftes borgere.

2-årige budgetaftaler kan synes rationelle. Men hvor meget ændrer sig på 2 år? Det opdager man måske lettest ved at slå op i en 2 år gammel avis eller ved at spørge ChatGPT. Fremtiden opfatter vi til gengæld som en lineær videreførelse af historien, som vi ikke kan huske. Men en 2-årig budgetplan svarer til at vi binder rattet fast i én position, og så kører vi!

Tænk engang hvis NOVO skulle have begrænset sig til at lede efter gamle budgetter, da det gik op for dem, hvilken guldåre man havde fundet med vægttabsmedicinen, som vi dårligt havde hørt om for 2 år siden

Tiden er løbet fra de 2-årige budgetaftaler i Gentofte Kommune. I stedet bør kommunen lave offentligt tilgængelige årsplaner, som indeholder let tilgængelige beskrivelser af, hvad det er, der vil præge Gentofte Kommune og kommunens borgere, inden for det næste par år. Og så kan man supplere med de årsbudgetter, som er nødvendige af andre grunde.


      • Lad os gøre planlægning og løbende målstyring mere moderne, dynamisk og lettilgængelig for borgerne.  


    • Frivillighed

    Vores moderne samfund er bygget på frivillighed. Ingen instruerede vores fjerne forfædre om, at nu skal I i Jeres fritid skabe et moderne velfærdssamfund og I får intet for indsatsen. De gjorde det alligevel – men af egen fri vilje. De bedste resultater udspringer ofte af frivillighed. 

    I dag opfattes frivillighed omtrent som en organiseret aktivitet på linje med at gå til madlavning eller klaverspil. Men frivillig er man hele døgnet, og det er frivillighed der binder vores samfund sammen.

    Derfor skal frivillighed heller ikke hverken formaliseres, organiseres, struktureres eller lønnes af Gentofte Kommune.

    I stedet er det kommunens pligt at undgå at stå i vejen for frivilligt arbejde. Det sker f.eks. når man pålægger de frivillige bureaukratiske benspænd, nævenyttige kvalitetsmål eller fjollede kompetencekrav. Den slags får de frivillige til at trække sig væk fra opgaver, der ellers med størst effekt og værdi for alle kunne udføres af frivillige.

    Den slags kan vi ikke få for meget af.  Men virkeligheden er, at det ofte opfattes blandt de frivillige, at det offentlige apparat netop kommer med benspænd og ikke så meget støtte. Disse benspænd kan synes vel begrundede – men er det ikke.


        • Lad os bekæmpe benspændene. 
        • Mere frihed medfører mere frivillighed.

    Vil du være en del af holdet?

    Vil du være en del af KV-25 holdet ?